Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Notorius B.I.G.

Notorious B.I.G. 1972. május 21-én látta meg a napvilágot Brooklyn, Betford-Stuyvesant nevü utcájában. Már fiatalkorában is vonzotta a rap és a hip-hop világa, ami a helyi bandákkal való fellépésekben nyilvánult meg. Ilyenek voltak pl.: az Old Gold Brothers és a Techniques. Ezen dolgok a késöbbiekben jelentös hatást gyakoroltak az akkor még igen-csak fiatal Christopher életében, s egyszer csak a tinédzser Biggie egy stúdióban kötött ki. Már akkoriban felvette a Biggie Smalls nevet, ami a késöbbiekben kiválóan a szimbolizálta a 181kg-os és 183 cm magas rapsztárt. Mindezen dolgoktól függetlenül Christopher jó tanuló volt, de 17 évesen kicsapták a középiskolából, mivel életének nagy részét az utcán tengette.

A pénz és a helyi drog dealerek fényüzö élete nagyon kecsegtetö lett számára, és végül crack árusítással kereste kenyerét. Egy Észak-Carolina-i "kirándulása" során a zsaruk lekapcsolták és 9 hónapig ült a sitten.

Közvetlenül a szabadulása után elkészített egy demo felvételt ami az akkoriban Big Daddy Kane-nel nyoluló Mr.Cee kezébe került. Mr.Cee nem is tétlenkedett sokáig a demo kazival mivel továbbította azt a The Source magazinnak, ami egy pozitív jellemzést írt az akkor még ismeretlen le nem szerzödtetett tehetségröl. A cikknek köszönhetöen Biggie felkeltette az Uptown Records fönökének, Sean "Diddy" Combs-nak figyelmét, aki azon nyomban le is szerzödtette. Biggie ezután még egy ideig dealerkedett, hogy kislányának megteremtse az anyagi javakat, de amint ez Puffy tudomására került fel kellett hagynia a drogbiznisszel. Nem sokkal a szerzödéskötés után, Puffy kiszállt az Uptown Records-ból és saját lemezcéget alapított Bad Boy Records néven, ahova Biggie-t is magával vitte. Megváltoztatva nevét immár The Notorious BIG névvel szereplö Christopher Wallace debutálása egy Mary J. Blige szám remixen, a Real Love címü szám újrakeverésénél történt meg. Késöbb egy másik Mary J. Blige remixen is megjelent ami a What's the 411 remix volt, s ezután jelent meg legelsö önálló száma a Who's the Man soundtrack-en. A Biggie Duets DVD-n említett adatok alapján állítólag 2pac a limuzinjában ülve egyik producerével döngette ezt a bizonyos felvételt, aminek címe Party and Bullshit.

Ezek után megjelent a The Notorious BIG elsö albuma a Ready to Die 1994 szeptemberében. Biggie 1997-ben azt nyilatkozta, hogy az album azért kapta ezt a nevet, mert a lemez készítésének idején már szinte készen állt a halálra, halott volt. Istennek hála ez a lemez olyannyira sikeres lett, hogy a legelsö maxi az korongról a "Juicy" aranylemez lett, majd a második a "Big Poppa" platina, és a One More Chance/Stay With Me remix pedig a listák élére ugrott azon nyomban kiadása után. Míg ez a kavalkád lezajlott addig a Ready to Die szép lassan négyszeres platina lemezzé nötte ki magát, és Biggie-t ezek után rap-szenzációként emlegették. Ö volt a legelsö, aki Dr. Dre G-Funk gárdája után valami nagyot tudott alkotni a Nyugati oldallal szemben. Nem sokkal a Ready to Die kiadása után Biggie feleségül vette a BadBoy R&B énekesnöt, Faith Evans-et. 1994 novemberében a Nyugati oldali gangsta rappert, Tupac Shakur-t, kirabolták, s többször meglötték egy New York-i stúdióban, ami a sértett rapper állítása szerint Biggie-nek és Sean "Puffy" Combs-nak köze volt. Ezután az incidens után kezdett kialakulni a Kelet-Nyugat közötti rivalizálás, melynek legföbb mozgatórugója Suge Knight volt, a Death Row birodalom fönöke. Biggie ennek ellenére más területekre koncentrálta energiáit. Ilyen volt például a Junior M.A.F.I.A. projekt, ami gyerekkori cimboráit összetoborzva egy maxi cd-t késöbb egy albumot dobott a piacra. Késöbbiekben kollaborált még a Total-lal a Can't You See címü számon, majd pedig a 112-vel az Only You címü felvételen Mase közremüködésével. Ezeken kívül még szupersztárokkal is dolgozott együtt mint pl.: R.Kelly vagy Michale Jackson. Biggie 1995-ben a legtöbb lemezt eladó rapper-ként zárhatta az évet, s és a legsikeresebb önálló produkció díját is bezsebelhette pop és R&B téren. Néhány alkalommal viszont a törvénybe ütközött tetteivel.

Ilyen pl.: mikor az egyik rendezvény menedzsere beperelte öt és kis csapatát, mivel nem voltak hajlandóak a szerzödében megkötött kártérítési összeget kifizetni a koncert elmaradása esetén. Egy másik alkalommal Biggie két rajongót egy baseball ütö segítségével utasított rendre mivel elmondása szerint túl eröszakosan akartak töle autogramot kérni. 1996 egy zsúfoltabb évnek tünt mint az elözöek. Még több jogi összetüzés a törvényekkel, mint pl.: a rendörök marihuánát és fegyvereket foglaltak le BIG New Jersey-i otthonában. Ebben az évben adta ki Lil Kim is az elsö szólóalbumát, melyben Biggie nagy szerepet vállalt, és került a nyilvánosságra épp kibontakozóban lévö viszonyuk. Az már csak hab volt a tortán amikor 2pac kiadta a Hit 'em Up címü számot, melyben a legmocskosabb sértéseket zúdította Biggie és Puffy személyére amit mai napig a fanatikus Bad Boy rajongók csak vért- verejtékezve képesek meghallgatni (nem úgy mint mi 2pac rajongók, nekünk ez egy himnusz :) -tc). Végül Tupac Amaru Shakur-t meggyilkolták Las Vegas-ban egy Tyson meccs után, 1996. szeptember 6-án. Nemis kellett sok, hogy a szóbeszéd kezdje belekeverni Biggie-t Tupac halálába. Biggie a késöbbiekben sok kritikát kapott, föleg akkor amikor nem jelent meg az ANTI-ERÖSZAK Hip-Hop csúcstalálkozón amit 2pac halála miatt hívtak össze. Ezek után viszont Biggie meg akarta változtatni a már kialakult képet magáról Nyugaton, és elindult Kaliforniába.

Döbbenve vette tudomásul azt, hogy az emberek kifütyülték a bevásárlóközpontokban és éreztették vele azt, hogy gyülölik. !!!!

Halála elötti utolsó nagy interjújában nyilatkozta azt, hogy ekkor tudatosult számára az a tény, hogy két ember a két oldalt egymás ellen tudta hangolni. Biggie és 2Pac sem gondolta egész életükben soha, hogy ez a dolog ilyenre nöheti ki magát. Ekkor már a tragédia elkerülhetetlen volt. 1997. március 9-én a Petersen Automotive Múzeum-ban megrendezett partiról, éppen hazafelé tartott furgonjával testöre és Lil Cease társaságában mikor a szemtanúk állítása szerint egy másik furgon melléjük hajtott. A kocsiból 6-10 lövés adtak le Biggie-re majd pedig nyomtalanul eltüntek a tettesek. Ma már bizonyított tény az, hogy Suge Knight-nak köze volt a Biggie ellen elkövetett merénylethez és a nyomozás még mai napig folyik. Ez bizonyosság volt arra, hogy 2pac és Biggie halála valóban a rap világ áldozatai lettek. 1997-ben halála után a Life After Death címü albuma többszörös platinaként zárta az eladási statisztikákat, majd az 1999-ben megjelent Born Again címü album hatására gyémánt lemez lett. Nagyban hozzájárult a sikerekhez Sean "Diddy" Combs aki 1997-ben a 6-szoros platina lemezével, a No Way Out-al kiterjesztette Biggie és egyben saját zenéjét az egész világra. 5 évvel az utolsó BIG lemez kiadása után a Duets: The Final Chapter címen megjelent az elhunyt rapper utolsó dupla albuma, amelyen napjainknak legnagyobb hip-hop és rap elöadói képviseltetik magukat. Említésre méltó az is, hogy az album 2005. december 20-án került a boltokba, és ma Christopher Wallace halálának 9. évfordulóján a lemez már elérte a platina szintet. Bármennyire is megoszlóak a vélemények Biggie zenei karrierjével kapcsolatban, tény és való, hogy ha nincs BIG, akkor a mai rap-világ teljesen máshogy hangzana.

Christopher Wallace néhány éves alkotói pályáját tekintve nagyon nagyot alkotott. Egy legenda vált belöle mára, s amíg az emberek hallgatják és beszélnek róla, addig él a Notorious BIG!!!!

 

Lap teteje